جورج المصري


  4  يوليو 2005

صفحة كُتاب الأقباط متحدون

george_elmasri@yahoo.com

Liberty and the Constitution الحريه و الدستور

by George El Masri

ONE OF THE MOST COMMON MISCONCEPTIONS in the democratic world is that people’s rights come from the Constitution. Without the Constitution, it is believed; people wouldn’t have such rights as freedom of expression and religion. People should be grateful to the Founders of the democratic constitutions, it is said, for establishing the vehicle by which people could have such rights as life, liberty, and property

من اكبر احد الاخطاء الشائعه في الديموقراطيات انه لولا الدستور ماكانت الشعوب لديها حريه التعبير وحريه العقيده ولابد من ان تعترف الشعوب الحره بجميل مؤسسي الدساتير التي تعتبر الوسيله التي اعطت الشعوب طريقه الحياة الديموقراطيه التي تعني مثل ماذكرنا من حقوق التعبير و حريه ممارسه الاديان.

Nothing could be further from the truth. لايوجد شئ ابعد عن الحقيقه من هذا التعبير السايق

In order to determine the true purpose of the Constitution, it is necessary to first ask some fundamental questions. What is the meaning of human freedom? What is the legitimate role of government in a society? What is the relationship between freedom and government?

لكي نعرف حقيقه الغرض من الدستور و ضرورته وجبنا علينا اولا ان نسئل انفسنا بعض الاسئله الاساسيه. مثل
مامعني حريه الانسان؟ وماهو دور الحكومات المشروع في المجتمع ؟ وماهي علاقه الحريه و الحكومات ؟
What does it mean to be free? Some people say that freedom means freedom of expression. As long as people are able to write letters to the editor, deliver speeches, contact their representatives, write articles, and otherwise express their complaints, they are still free
ماذا تعني كلمه حـُــر ؟ بعض المفسرون يقولون انها حريه التعبير طالما ان الفرد له الحق في كتايه خطاب الي رئيس تحرير جريده او يتحدث في اجتماع عام ويتصل بممثله في مجلس الشعب او مجلس الامه او البرلمان او الكونجرس و الحريه ان يكتب مقال وله الحق في التعبير عن مشاكبه يعتبر الانسان حر .

But the problem with this limited interpretation of freedom is that theoretically a farm work and causal labour could then be free. For example, consider farmers and casual labour . Imagine that the law or the Constitution had guaranteed them the right to complain about their condition. They could write letters and articles, give speeches on the plantation or the factory, and even complain to his representatives in the House of Representatives such Magless al oma the house of the nation about his plight
المشكله الحقيقه في التعريف المحدود السابق لمعني الحريه ان نظريا الفلاح او العامل يصبح حر كمثال كفلاح أجير او عامل يضمن له الدستور ان له الحق في الشكوي من حاله فمثلا يستطيع الفلاح او العامل الاجير كتابه المقالات و يكتب خطابات لنائبه في مجلس الشعب ويلقي الخطب في اخوانه المزارعين , و العمال .
Would all that mean the slave was now free?

هل من معني الكلام السابق يعني ان الفلاح او المؤقت اصبح حرا؟
Other people say that freedom means the right to participate in the electoral process. As long as a person can vote, that means he’s free. But again, let’s imagine that farmer on the plantation were accorded the right to vote. Suppose that on Election Day, someone from the state election office would visit the farmer’s place of work, order them to line up, and then have them vote for the candidates of their choice. Why, even imagine that they had the right to elect their taskmasters on the plantation.
 
اخرين يقولون ان الحريه معناها حق التصويت طالما يستطيع الانسان ان يدلي بصوته معناه انه حر؟ تعالوا نتخيل الفلاح الاجير في الغيط الذي اعطي له حق الانتخاب فلنفرض يوم الانتخابات موظف من موظفين الحكومه راح للغيط حيث يعمل هؤلاء الفلاحين الاجراء ووقف الفلاحين صف يدلون باصواتهم واعطيهم الحق في الادلاء بصوتهم لمن يرغبون فيه ممثلا لهم بل تخيل انهم حق اختيار مقاول الانفار ؟

Would all this democracy mean that the farmers and the causal labour were free?
هل يعني كل هذا الكلام ان الفلاح و العامل اليوميه الاجير أحرار ؟

Freedom means religious liberty, it is said. As long as a person is not forced to attend or support a church, that means he’s free. Thus, if farmers were free to attend their own religious services on the plantation or even avoid religious services altogether; they would be considered free under this meaning of freedom.

قالوا ان الحريه هي حريه العقيده طالما ان الانسان غير مفروض عليه حضور الصلاه في الجامع او الكنيسه يتعبر هذا حريه العقيده؟ ان لم يرغم الفلاح , و العامل علي ممارسه شعائر الصلاه او الصوم ومن حقهم عدم حضور الصلاه بالفرض هل هذا يعني انهم أ حرار؟

Actually, there are many facets to the meaning of freedom, and man’s understanding of the concept has evolved over the centuries and continues to do so to the present date.
الحقيقه ان هناك العديد من الحقائق لمعني الحريه فمعرفه البشر لمعني الحريه... تطور عبر القرون و العصور وهو مستمرو مازال يتطور.
Many centuries ago, people considered freedom to mean simply the absence of physical restraint. As long as a person wasn’t in jail, for example, he was considered free.

من قرون كثيره مضت يعتبر الانسان ان الحريه معناها عدم التقيد الجسدي او القيد المحسوس طالما الانسان غير مسجون في السجن يعتبر انسان حر.
Gradually, people began realizing that freedom means much more than that. It also means freedom of religion and the press. The right to peacefully assemble. To associate with people of one’s choice. To petition government for redress of grievances.
بالتدريج تعلم الانسان ان الحريه في معانيها اكبر بكثير من حريه التعبير وحريه العقيده ا فحق التظاهر سلميا والاشتراك في النقابات او الاحزاب و المطالبه بحق الحكم الذاتي ايضا جزء من مفهوم الحريه .
In my next article we will try together to understand what civil liberties means, together we need to learn how to see the government from our own prospective and not from the government hand down attitude
في المقال القادم سنحاول ان نفهم معني الحريه المدنيه في المجتمع العلماني الشامل من وجه نظر الشعب وليس من وجه نظر الحكومات وليس بأسلوب تمنن الحكومات علينا .

فنحن اصحاب مصر نحن مصر وليست الحكومه ولائنا لمصر وليس للحكومه الحكومات تاتي وتذهب ومصر باقيه الي الابد . الحريات تعني ولاء الجكومه للشعب وليس ولاء الشعب للحكومه
We are the owners of Egypt we are Egypt, we should be loyal to Egypt not to governments that come and go. Civil liberties means governments are loyal to the people and not the people to the governments.
للحديث بقيه to be continued
 


E-Mail: info@copts-united.com

Copts United

لأقباط متحدون