جورج المصري


28 سبتمبر 2005

صفحة كُتاب الأقباط متحدون

george_elmasri@yahoo.com


شكرا لمؤتمر زيورخ وللمهندس  عدلي اباديرعلي تحريكك للقضية القبطية

جورج المصري 

 

بعد مشاهدتي للبرنامح الذي اذاعته قناة دريم اوجه شكري الي المهندس عدلي ابادير يوسف واقول له  حصلت علي تقدير امتياز مع مرتبه الشرف الاولي و الفريده من نوعها فأنت اول من اخرج مشكله الاقباط علي السطح السياسي  واصبحت في النور لكي يتعامل معها الجميع . لولا المؤتمر ولولا ماطالبت به  لما اتيحت الفرصه لكل هؤلاء ان يتحدثوا في هذا الموضوع . لم ينكر احد منهم  ان هناك مشاكل ولم ينكر اي من  مهاجميك انه هذه المشاكل يجب ان تحل وتنظر اليها الحكومه المصريه بنظره جديه. اما عن انك طالبت بدوله في الصعيد فأنا علي علم تام بان هذا أفتراء لانك لم تقل شئ من هذا الهراء (قناة دريم أين تسجيلاتكم ولا هي كمان اكلتها العته مثل ارشيف التلفزيون المصري)

مايـــــــــــــــــــــــــــكل منير حصلت علي تقدير عام أمتياز علي الرغم من المقاطعات المستمره لك.

دكتور محمد سيد سعيد تقدير عام امتياز مع مرتبه الشرف  أوجه  الدعوه للدكتور محمد لحضور مؤتمر الاقباط في واشنجطون فمثل هذا المصري يشرف مصر ان يكون من ابنائها . 

الانبا يوحنا قلته ؟ لم يختبر

الاستاذ جمال أسعد ناجح بملحق في مادتين المعرفه و العلم  من مجموع المواد المقرره و التي مجموعها مادتين. فلتشكر من هاجمته فلولاه ماكنت وماكان البرنامج الذي أستضافك لكي تتحدث عن مشاكل الاقباط التي اقريت انت انها مشاكل موجوده ( بالمناسبه انت قريب سلطاوي بباوي صوتكم مزعج وبتقاطعوا الناس علي طول الخط انتم محرومين من الكلام). ان كنت تعترض علي اقامه المؤتمر في واشنجطون فلماذا لاتقيم انت مؤتمر في مصر وتدعونا اليه وعليك ان تضمن سلامه المؤتمر والحضور ام انك تعتقد ان المصري الذي يعيش في مصر هو الوحيد الذي من حقه ان يتكلم في مصلحه وطنه ؟ أن كنت تعتقد ان أقامه المؤتمر بواشنجطون يلغي وجودكم كمحلليين شوارعيه اسف في التعبير محلل سياسي في الشارع المصري ، هل تعترض الان لان هناك شخص أخر  حرك القضيه ولم يكن هذا الشخص هو انت ؟ فهل هذا لعيب فيه ام لعيب فيك ؟ أمازلت تأكل الجبن الابيض ؟ ام انت من قالت عنه النكته صعيدي بس بتتعالج. مع الاعتذار للأسيطه ليس من النكته بل لانتماءك لهم .

البرنامج ومقدمه البرنامج ومخرج البرنامج تقدير عام مقبول شكر الله سعيك .

قناة دريم الف مبروك الف الف مبروك علي اولي حضانه ديموقراطيه كلها 20 سنه وتتخرجوا.

عندما يوجه اتهام لشخص ما  كما قالت مقدمه البرنامج ان المهندس عدلي  طالب بأقامه دوله في الصعيد و قالت مقدمه برنامجكم  ان هذا الحديث مسجل في دريم فلماذا لم تذيع شبكتكم تلك المقوله فورا ؟

الديموقراطيه تستدعي الامانه من وسائل الاعلام وعلي افتراض انكم تحبوون علي اول درجات الديموقراطيه  فالشك يؤول لمصلحه المتهم نحكم ببرائتكم ونرجو عدم الوقوع في الخطئ مره اخري.

 

اما للمشاهدين الذين اتصلوا بالبرنامج شكرا علي شكركم لمقدمه البرنامج ومعدين البرنامج ونسيتوا توجهوا الشكر لمشاهدين البرنامج وبواب العماره اللي فيها الاستديو وبتاع الكازوزه وبتاع الجرايد وسيد بتاع الفول وحسني العجلاتي  . كلام كثير حلو خالص مدهون بذبده يطلع عليه النهار يسيح ... طبعا باعم الله يسهلك لك تدخل تاخد الحماره و الغله وتدخل تاخد بلاص الجبنه غريبه اموركم يأخي ما اصحابهم كفره طب اناعاوز أسئلك سؤال صريح وتجاوبني انت مش شايف ان اخوك القبطي متاخد حقه ومتمرمط ومتقوليش متعرفش مانت اهو عندك قناة دريم ياعم الله يسهلك ولا ده كمان تلفزيون الجيران الاقباط ؟ طب بلاش لو طلب أبن جيرانكم ايد بنتك ياتري توافق ولا تقول عليهم كفره ؟ يعني مالهم وحميرهم حلال ام ولدهم يتجوز البت بقوا كفره ... صوح معنديناش مشاكل دهدي طب بلاش نبني كنيسه لع متبنوش كنايس ياكفره ... لكن تدخل تاخد بلاص الجبنه القديمه من جارك الكافر حلال .. واحلي بق شارب حجرين معسل اللي قالهم بلدينا احنا نفديك برجبتنا ومحدش يمسك .. وريني الهمه ياعم انت وهو وروح شوف اخبار الـ23قبطي  صعيدي اللي اتقتلوا من 5 سنين و الحادثه اتقيدت ضد (مجهول) اولم يستدل علي واحد من قتله الـ23 قبطي .

 

وللاخ القبطي اللي اتكلم وقال انه يتمني يموت علي يد ارهابي مسلم ولا ان يتدخل بينكم امريكاني ، بذمتك انت انسان عندك مخ بقي يعني كلام العقل و التفاهم و المثل بيقول اللي ملهوش كبير يشتري له كبير تقول لي تموت علي أيد ارهابي مسلم ولاانك تجيب وسيط ؟ اما غريبه اموركم ياعالم طب خلاص روحوا موتوا علي يد أسرائيل ومتروحوش للامم المتحده ....وليه الموت من أساسه ايه التطرف ده يعني الكلام مع وجود وسيط يساوي الموت علي يد ارهابي ؟

اما للذين يقولون ويفترون كذبا ان المهندس عدلي طالب بدوله قبطيه في الصعيد اقول لهم ... لماذا يترك مصر كلها ويتقوقع في الصعيد مصر هي بلدنا من شمالها لجنوبها ومن شرقها لغربها . صوح ولا لع ياسي جمال .



E-Mail: info@copts-united.com

Copts United

لأقباط متحدون