كتبت - أماني موسى
كشف الإعلامي عمرو أديب كذب الإعلامي الإخواني أحمد منصور المذيع بقناة الجزيرة القطرية، بعد نشره فيديو مقتطعًا من تصريحات الرئيس عبد الفتاح السيسي أثناء زيارته لطلاب الكلية الحربية في سبتمبر 2015، قائلاً: أن يكون الشخص معارضًا "على عيني وراسي"، وأن يكون إعلاميًا مرموقًا "برضو على عيني وراسي"، ولكن أن يكون الشخص كاذبًا ومخادعًا هذا لا نقبله خصوصًا عندما يكون الهجوم ضد الدولة المصرية.

وتابع أديب في برنامجه "الحكاية" المقدم عبر شاشة MBCمصر، النصب ده بيخيل على ناس كتير، أنا بحب أضبطهم وأكشف كذبهم وهما متلبسين، بحب أقبض على النصاب والكذاب متلبس، والمثل بيقول اللي يكذب مرة هو كذاب كل مرة".

وأورد أديب التدوينة التي قالها منصور عبر حسابه بتويتر، مدعيًا أن الرئيس السيسي علق على ظاهرة الانتحار بالقول: "ناس بتنتحر هنعمل لهم إيه"

وأرفق جزء متقطع من حديث الرئيس السيسي إلى طلاب الكلية الحربية، والذي يظهر فيه أيضًا وزير الدفاع السابق الفريق أول صدقي صبحي، بمقطع الفيديو الذي كان يتحدث فيه الرئيس عن حروب الجيل الرابع في هدم الدول من داخلها، أي انتحارها بيدها وليس بيد آخرين من الخارج، وكان ذلك اللقاء في سبتمبر 2015.

وعرض أديب مقطع الفيديو الكامل للرئيس التي قال فيها عن حروب الجيل الرابع، بأنه على الدول ألا تستسلم لحرب الشائعات، وأن الدولة المصرية قوية ولن تقف مكتوفة الأيدي أمام حرب الإشاعات والمجتمع الذي ينساق وراء السوشيال ميديا وشائعاتها في غاية الخطورة، دة مجتمع عاوز ينتحر هو عاوز ينتحر هنعملهم ايه، ولكن الدولة المصرية قوية.

ووجه أديب رسالة إلى منصور قائلاً: يا كداب يا نصاب، ياللي معندكش ضمير، يا أخي لما تيجي تكذب ظبط الكذبة كويس".

تابع، الناس بتصدق ولقيت ناس داخلة تعلق وتقول لا إله إلا الله، وحسبنا الله ونعم الوكيل، بقى الناس تنتحر ويطلع الرئيس يقول اللي عاوز ينتحر ينتحر، فالمشكلة هنا ليست في أحمد منصور، بل في الناس اللي بتصدق وخلاص وسايب عقلك من غير نقد، الخبر الصح بترفضه والخبر الكدب بتستمع بيه، حرام عليكم البلد شوفوا الدول حوالينا عاملة إزاي، يا جدعان ياللي مديين ودانكم برة هو بيهيج مشاعرك عشان يقولك ياللا انزل اطلبني أحكم، حقيقة الأمر هو الصراع على كرسي.

مضيفًا هو قاعد في التكييف مبسوط وبتيجي له الدولارات ومش هيخسر حاجة، أنت اللي هتخسر بيتك ووطنك، وأنا أسالهم فلوسكم منين؟ مين بيدفع مرتبك؟