سهير وهبه
يمكن الإسم غريب علي البعض .. او عدى علينا قراءة عابرة في سفر إرميا النبي أصحاح ٤٠ ..
تعالوا نتعرف على جدليا ..

معنى اسمه : يهوه عظيم .. الله عظيم ..
من عائلة غنية جداً و ولاه نبوخذ نصر ملك بابل على مدن يهوذا ..

تعالوا نشوف هانتعلم إيه من جدليا ..
*١- جدليا الغني التقي*

لم يمنع غنى جدليا انه يكون محب لإرميا النبي و يكون خادم له .. لدرجة ان الله قال لأرميا :
" ارجع إلى جدليا بن اخيقام بن شافان الذي اقامه ملك بابل على مدن يهوذا و اقم عنده في وسط الشعب "
كان يخدم إرميا و يحميه و يقدم له الرعاية .. و وقف ضد الشعب اللي عايزين يضروا إرميا النبي ..

*٢- جدليا البار*
لما جم رؤساء الجيش لجدليا و قالوا له ان بعليس ملك بني عمون بعت ليك اسماعيل نثنيا علشان يقتلك .. قوم بسرعة و روح اقتل اسماعيل ..
فقال جدليا ليوحانان بن قاريح لا تفعل هذا الامر لأنك انما تتكلم بالكذب عن اسماعيل ..

*٣- جدليا رمز للسيد المسيح*:
زي ما يهوذا اكل مع السيد و خانه زي ما قال المزمور " الذي أخذ خبزي رفع عليّ عقبه "
كذلك اسماعيل في الاصحاح ٤١ خان جدليا
" وَ كَانَ فِي الشَّهْرِ السَّابعِ ، أَنَّ إِسْمَاعِيلَ بْنَ نَثَنْيَا بْنِ أَلِيشَامَاعَ ، مِنَ النَّسْلِ الْمُلُوكِيِّ، جَاءَ هُوَ وَ عُظَمَاءُ الْمَلِكِ وَ عَشَرَةُ رِجَال مَعَهُ إِلَى جَدَلْيَا بْنِ أَخِيقَامَ إِلَى الْمِصْفَاةِ ، وَ أَكَلُوا هُنَاكَ خُبْزًا مَعًا فِي الْمِصْفَاةِ "
بعد ما دافع عنهم اسماعيل قابل الحب بالقتل
" فَقَامَ إِسْمَاعِيلُ بْنُ نَثَنْيَا وَ الْعَشَرَةُ الرِّجَالِ الَّذِينَ كَانُوا مَعَهُ وَضَرَبُوا جَدَلْيَا بْنَ أَخِيقَامَ بْنِ شَافَانَ بِالسَّيْفِ فَقَتَلُوهُ "

تعالوا نطبق اللي اتعلمناه :
*١-* لا تجعل أي شيء يعطلك عن طريق ربنا ..
اي شيء يبعدك عن ربنا ابعده عن حياتك حتى لو كان أعز عزيز عندك ..
و افتكر ان محبة المال أصل لكل الشرور إن ابتغاه قوم ضلوا عن الإيمان و طعنوا أنفسهم بأوجاع كتيرة ..
استخدم مالك ولو قليل لخدمة ربنا علشان ربنا يباركلك في كل حياتك

*٢-* تمسك ببرك و أصلك الطيب ولا تصدق أي كلام عن غيرك
قدم الحب حتى لو كل الناس شريرة ..
يكفيك قلبك الطيب اللي زى ربنا ..

*٣-* حتى لو اتظلمت ارفع عينك لله .. فالله هو اللى قال" لي النقمة أنا أجازي يقول الرب"