لم تشارك فى عبادته وكسبت ثواب ف العجل وكسبت رضا ذاك البلد، واشتريت دماغك
تعليق صار مقالا ! على بوست الأستاذ كمال زاخر
الاب اثناسيوس حنين -أثينا-اليونان
( ما ذا قال إيليا النبى اليأس والثائر في أن "يارب قتلوا أنبياءك وهدموا مذابحك وبقيت انا وحدى وهم يطلبون نفسى " وهنا يقول الوحى لايليا"ابقيت لنفسى سبعة ألاف ركبة لم يحنوا ركبة لبعل "(أي لم يحشوا ويرموا لعجل حسب بوست كمال زاخر صديقى ) . ولا يكتفى الوحى الالهى بالحديث عن ماضى ولى بل يتوجه الى حاضر كائن ومستقبل أتى فيقول لنا "فكذلك في الزمان الحاضر حصلت بقية حسب اختيار النعمة "راجع رسالة رومية 11 : 5 وسفر الملوك الأول 19:17.
صديقى الأستاذ كمال زاخربوستك فكرنى بقصة كنا نتندر قديما بها وهى ان اسقف صعيدى ’ ايام ما كان ان فيه اساقفة بجد
’ عمل وعظة روحية ونارية قوية باللهجة الصعيدية فقامت واحدة ست صعيدية عجوزة جوى جوى جوى وجالت له (صدقنى يا سيدنا انت جاموس فى المعرفة(يعنى قاموس بس بالنطق الصعيدى ويعنى عجل حسب بوست كمال زاخر) فقام قالها (شكرا يا امى بس العجول اللى تفهم (يعنى العقول ).المشكلة يا سيدى ان العجول كترت جوى وعبرنا مرحلة القطط السمان ماليا وصحيا ودينيا (الاستثمارات المليونية والزبيبة وموائد الرحمن الشهيرة ومهرجانات الجونة العارية وموائد الويسكى والفودكا الثمينة والذى يكفى الساقط من اربابها ان يطعم مدينة جائعة ! أوو يعلم تلميذ نابغة أو أو ...) ودخلنا فى عصر العجول التخان عقليا وثقافيا ولاهوتيا (العمة التخينة والمرسيدس الطويلة العريضة والفتاوى الديليفرى ). ومنهم كرافتات وياقات منشية وعمم كبيرة وعمم صغيرة وسيارات فارهة وشاليهات وبذخ وحسابات فى البنوك وكارتات فيزا من كل لون يا بتصته ’ مثلما كان ينادى قديما بائع القماش في حارتنا ’ وجيوش من الحسناوات والبودى جاردات ! وانا وانت بندوخ السبع دوخات عشان ناخذ اللقمة من بق العيال ومامتهم ونطبع كتاب أو تشترى لاب توب كويس !!!والجميع تركونا وحدنا مع إيليا ! راحوا يتفرجوا ويلطموا على المذابح المهدمة ويحتجوا على الميجيا ويناموا مرتاحيين البال قريرى العيون !! انا عايشك فى هذه المعاناة لأنها معاناتى وصارت سنة الام وليست فقط اسبوع الام الكثيرين من الصادقين المنتمين الى الركب التي لم يحنوا ركبهم للبعل حسب وعد الرب للنبى في القديم وعلى فكرة البعل والعجل تعبيران كتابيان !!!
ما هو يا كمال يا اخوى لازم نسمى العجول باساميهم. اللى يختشى من بنت عمه ما يجيبش منها عيال ! قالوا اهالينا ! ها يقولوا عيب نفضح بنتنا وننشر غسيلها ’ دا في حالة لو البنت مش شريفة ومش عفيفة وهدومها وسخة !وريحتها طلعت ! ودى مش فضح لبنت العم ’ لكن دا ضمان لحاضر ومستقبل العيلة وتشريف لبنت العم زى ما كانوا بيعملوا زفة فى الصعيد يوم الصبحية ويهتفوا ان بنتنا عزبته ! على رأى سهير البابلى ! أنا أعتقد أن القذف العلنى الصحيح هو ان تحش وترمى لكل عجل ولا تقول له فى وشه انت عجل لا تفهم !!!!!!
والنهاردة مساحة الحرية فى بلادنا زادت والريس والصحافة والكتب والنت والاجهزة الامنية بتلاحق العجول من كل حدب وصوب! عقبال الكنيسة يارب ما تقوم بحركة تطهير لأن ريحة الزريبة فاحت قوى قوى قوى . ما ينفعش ’ مهما صدقت نوايا البطريرك الحالي ’ أن نرش العطور والبارفان الباريسى على الزريبة !الرب ارسلك يا سيدنا تأوضروس مع النبى أرمياوقال لك "وكلتك هذا اليوم على قبط مصر لتقلع وتهدم وتهلك وتنقض وتبنى وتغرس لتهدم وتبنى وتتزرع وتحصد " ارميا 1 :10.لا تعتذر عن المهمة التي كلفتك بها السماء ! ربما لا تأتى فرصة أخرى ! والقبط خبراء في إضاعة الفرص ! صديقى زاخر ! ها نحش لمين والا لمين ’ يا زاخر يا اخوى ’ دا ولا غيطان مصر كلها ما تكفهيمش !!! والمصيبة ان العجول هم اللى بيقرروا مصير الناس الزمنى والابدى . نسينا عجل أبيس فى التراث !والا عجول الذهب التى دخلت بيت أيل حسب سفر الملوك الثانى 10:29 !
الشيطان فى هيئة العجول السمان يجلس فى هياكل الله مظهرا نفسه كأله! أليسوا هم اناس الخطية الجدد اولاد الهلاك المقاومين والمرتفعين على كل ما يدعى الها او معبودا حتى انهم يجلسون فى هياكل الله مظهرين انفسهم انهم الهة ! حسب بولس فى رسالته الى التسالونيكيين ص 2 والعدد 3-5 ! ألم يقاوموا العقائد التى سنها أباؤنا بدمائهم والتي ترفع من كرامة الانسان وتخاويه مع الله وتصيره شبيها بالمسيح ابن الله بل وشريكا له فى كل شئ بل وتجلسه على ماذدة المسيح مع الاب والروح القدس ’ليه بقى ! قلت لى ليه ! أقولك أنا لكى ما يستمر جلوسهم فى هياكل الله على انهم الألهة الجدد ! هم ألهة لا شركاء لهم !
بل وشتتوا من نادى بها وشحتوه العيش واسمه جورج حبيب بباوى وغيره كثيرين وأنت المؤرخ العليم ولكنه رفض ان يحش ويرمى لهم والنهاية يكرمه العالم اجمع وتضاف تلاميذه وتابعيه ومحبيه ممن يرفضون الحش والتحشيش !وهم (أى العجول اللى مش بتفهم ) على أى سيدنا الصعيدى ’طلعوا بسواد الوش على رأى الشوام وهم الأن في زريبة التاريخ !!!وبعدين قولى كونى أحش وارميه له أو أرمى لهم هل لا اشترك فى عبادته أو عبادتهم ؟ قطعا باشترك ضمنيا لانى باحسن صحته وباخليه مربرب وفحل وما تنساش الناس بشوفونى وانا وأنت بنحش ونرمى له فيزداد ايمانهم بفحولته ! ويقولوا ما دام ابونا الدكتور وكمال بك بيحشوا ويرموا ! اشمعنى احنا ! ما دول قدوتنا !
وهنا اشمعنا تحلو !أشمعنا هي شماعة المصريين . زى ما حصل مع رموز كثيرة فى السنين الاخيرة !!! وانت اللبيب ! ! أخالك كتبت هذا البوست من وراء قلبك و قناعاتك فى لحظات احباط عقلى كبير ’ لا يفهمها الا المبدعون الأكابر ! لحظات نمر بها جميعا !أشكر ربك وبوس ايدك وش ودقن على رأى اللنبى انك مش قسيس متنور وجاموس فى المعرفة زييى !!! كان زمانهم رمو لك كرسى فى كلوبك أو في زريبتك ! وقفلوا لك الفرح ويتموا البهايم !زى ما بيعمل فتوات الحسينيةهههههههههه قضيتك أنت يا صديقى هى أنك ’ واسمح لى حبا ’حضرتك ’ أقول ’ تريد أن تكسب ود أمك المؤسسة الكنسية وتثبت لها ولائك وكأنك تعرفها اليوم وليس منذ نعومة أظفارك ! وربما أبا عن جد ككل قبطى أصيل !
كان معظهم اثنائها بيحبى في مدارس الاحد .أمك ’ ام الشهداء ’ والتى ومنذ زمن لم تعد أما رؤؤما وحنونا !!! للأسف !!!بل لقد هزقتنا وأهانتنا قبل كتب كتابنا! حسب مأذون مسرحية (سيد الشغال).وكم حاولت ان تثبت لها صدق انتمائك الروحى بكافة السبل وفى نفس الوقت تفتخر وتجاهر بوطنيتك ومصريتك وتاريخك الثقافى والبسياسى والاجتماعى والذى لا يختلف عليه كل مصري ما عدا ابونا عبد المسيح الغير بسيط بالمرة الذى أهانك وأهان كل مثقف مصري ومسيحى محترم في حوار وائل الابراشى بخصوص شرايط المرحوم مطران دمياط المزورة ضد بباوى. وقلمك فى هذا المجال سيال .صليبك تقبل انت تحمل ورث مدارس الاحد الاربعينى المأساوى على كتف وميراث احزاب مصر وطموحها السياسى والحضارى ونهضتها الواعدة على الكتف الاخر ! أنت تعطى للمؤسسة الكنسية الخد الايمن فتلطمك فتعطى ’ برضا’ الخد الأخر للوطن !
هذا عمل لم يقوم به احد قبلك الا قلة من الابطال ! حمل ينوء بحمله الابطال ! أنت تمسك بعمودى البلد العملاقين بساعديك ’ أى الكنيسة والوطن ’ ولا تريد أن تهدم المعبد على رؤؤس من فيه ! انت لا تحتاج الى شعارات تشجيع شفاهية كما فى المسارح والملاعب مع احترامى وتقديرى لكل اللايكات والتأوهات والنصائح !نظام اللى ايده فى المية! أنت تحتاج الى فريق عمل حقيقى من كل ابناء المحروسة الذين شبعوا بل وملوا من الحش للعجول ! وتسرب اليأس الى نفوسهم ! فريق عمل يعمل من أجل نهضة وطنية ولاهوتية ودينية وتجديد كنسى ومؤسساتى حقيقى بلا اختلاط ولا امتزاج ولا تغيير ولا تلفيق ! وتصيروا هياكل الكنيسة والوطن الحقيقة بعد الفشل الزريع والوهن والضجر الذى يظهره الخطاب الدينى والسياسى والثقافى أيا كانت ركائبه...!نحن لا نعمل فى السياسة بل سنعطى وجها الهيا وناسوتيا لكل سياسة !أنت دوما تدعوا الى دراسة تجربة حركة الشبيبة فى بلاد الشام ! احنا فيها ! الناس بيحبونا ! حتى ولو كان البابا شنودة لا يحبهم ! لأنهم نهضويون ومجددون !
المؤسسة الكنسية تعيش تراث الكراهية البطريركية بأثر رجعى ! ظهر هذا في المجمع الأخير بشكل مقزز . يصيب أي عجل بالإحباط ! الأساقفة بالرغم من معرفتهم التامة ان القرار ضد بباوى صدر تحت سوط التهديد والوعيد ’ لم ينطقوا ببنت شفة !تحت سمع وبصر العالم اجمع !لأنهم غير نهضويون ! الكنيسة الرسمية فى مصر سبب احباط للكثيرين ! هذه حقيقة لا ينكرها الا من اعتاد ان يحش ويرمى لكل عجل هائج ! مش لاقى حد يلمه ! الكنيسة المؤسسة وليست الشعب رقصت ع السلم لا هى سابت النازل نازل ولا الطالع طالع ! مسكت العصا من النص ومسك العصا من النص لا ينفع فى الضرب بل فى الرقص !أتفهم معك أننا’ ومعنا الكثيرون من ابناء مصر وكنيستها ’ قد ثتقلنا جدا فوق الطاقة مع المغبوط بولس فى مدينة تسالونيكى ’ حتى أييسا من الحياة ’ ولكن هذه المرة لن نبكى على كل حائط مبكى ولا نحش ونرمى لكل عجل ! بل سيكون لنا فى انفسنا حكم الموت( الصوم والصلاة والكلمة والصمت الأنى والتأمل فى علامات زماننا الأتى والكتابة والتواصل مع العلماء والفاهمين ) لكى لا نكون ’ كما اعتدنا ’ متكلين على انفسنا وذكائنا وشطارتنا ’ بل على ذلك الذى يقيم من الموت الأن وهنا !!! تحياتى تعال كام يوم اليونان بيتنا مفتوح غير جو باتكلم بجد ومش بحش ههههههههههههههه ضيعنا وقت كثير فى الحش والرمى للعجول وياريت طمر (يعنى نفع بالصعيدى )فيهم زى ما يتقول امى ولكن تخنوا ورفسونا !!!! كفانا كفانا كفانا ! ما ران أثا . الرب قريب .
النهضة أتية ستأتى أتيانا ولن تتأخر !تحياتى لك وللقراء ولاصدقائك